fredag 29. april 2011

Sjokolade cupcakes fra The Hummingbird Bakery


Fikk bake boka fra The hummingbird bakery hos min søster i bursdagsgave og må er blitt en av mine favoritter innenfor baking. Utolig mye godt i den og anbefaler den på det sterkeste.
I går laget jeg disse muffinsene og de ble så utrolig myke, får vann i munn bare jeg tenker på de.

Til 12 muffinser:

100 gr hvetemel
20 gr kakaopulver
140 gr sukker
1 1/2 ts bakepulver
en liten klype salt
40 gr temperert smør
1,2 dl melk, helst h-melk
1 egg
1/4 vaniljeekstrakt, jeg brukte vaniljesukker

Glaur:
300 gr siktet melis
100 gr romtemperert smør
40 g siktet kakao pulver
0,4 dl melk

Sett ovnen på 170 grader.
Ha mel, kakao, sukker, salt og smør i en bakebolle. Bruk en mikser til og blande dette sammen på lav hastighet.
Pisk sammen egg og melk og vaniljeekstrakt og hell halvparten sammen med melblandingen. Kjør maskinen på høy hastighet for å unngå sklumper.
Demp hastigheten og tilsett resten av melkeblandingen, kjør i noen minutter til slik at røren blir jevn og fin.
Bruk en skje til og fylle formene to tredjedels fulle og stek dem ved 170 grader i 20- 25 minutter.
La kakene hvile før de settes på en rist til avkjøling.
Når kakene er avkjølte pyntes de med sjokolade glasuren.

Glasuren lages slik:
Visp melis, smør og kakao i en mikser til alt er godt blandet.
Sett maskinen på lav hastighet mens melken tilsettes et par ss om gangen. 
Når melken er tilsatt økes hastigheten og visp i ca 5 minutter til toppingen er lett og luftig.
Bre dette over muffinsene og strø evt litt kokos over eller annet strøssel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar