tirsdag 25. januar 2011

Saftig sjokoladekake

Dette er en av de beste skokoladekaker jeg har smakt, den smelter i munnen.
Oppskriften er hentet fra bladet Spis bedre nr 2.
Denne blir garantert bakt flere ganger her hjemme.
Da jeg plutselig fant ut jeg var fri for kakao tok jeg oboy istedenfor og kuttet litt ned på sukker mengden istedenfor.
Kaken holder seg saftig i 1 uke, yppelig og ta med seg på feks hyttertur ol.

225 gr smør
2,2 dl vann
7 ss kakao
7 ts vaniljesukker
560 gr sukker
9 eggeplommer
330 gr hvetemel
9 ts bakepulver
9 eggtehviter

Sett stekeovnen på 180 grader
La smør, vann, kakao, vaniljesukker og sukker smelte sammen på svak varme. La det avkjøle til det er fingervarmt.
Ha så dette i en bakebolle og visp inn eggeplommer, hvetemel og bakepulver.
Stivpisk eggehvitene og bland det inn i sjokoladeblandingen.
Ha så røra i ei stor bakepapirkledd langpanne og stek den midt i ovnen i ca 20 min.

Glasur:
400 gr smør
2 plater lys kokesjokolade
200 gr melis
2 ts vaniljesukker
2 egg

S,melt smør og sjokolade på svak varme. La dette avkjøle til du kan snu kjelen rundt uten at noe renner ut av den. Jeg satte den i kaldt vann da gikk det fortere.
Ha så blandingen over i en bakebolle og visp inn melis, vaniljesukker og egg. Bland godt sammen og bre dette over hele kaken. Pynt så evt med litt strøssel.
Enjoy :)






2 kommentarer:

  1. Nam nam, sjokoladekake er godt. Tror jeg må vente meg å bake til bihulebetennelsen er borte, for inntil videre får jeg jo ikke smakt noe som helst. :-/

    SvarSlett
  2. Huff da, ikke bra du er syk. God bedring i alle fall. Gled deg til du baker denne kaken, den er kjempe god

    SvarSlett