søndag 29. august 2010

Paella

Min mann har i mange år pratet om paella. Han smakte det på en ferie i Amerika.
Så jeg fant ut at nå må jeg vel ta og prøve og finne ei oppskrift som er god slik at han kan få den paellaen som han snakker så varmt om. Resultatet ble utrolig bra. Har selv aldri smakt paella og synst det smakte kjempe godt. Så jeg kan godt forstå min mann som prater så mye om det.

Til 4 pers:

Marinade til kylling:
1 ts chili (glass)
2 ss soyasaus
2 ss grill olje
salt og pepper

1 rødløk, finhakket
2 fedd hvitløk, presset
olje til steking
4 dl ris
1 boks hermetiske tomater
7 1/2 dl vann
 1 1/2 hønsebuljong
1 laubærblad
 3 kyllingfileter
ca 100 gr reker
ca 4 dl amerikansk grønnsaks blanding 
 salt og pepper

Sett stekeovnen på 200 grader.

Hell oljen i en panne og stek løk og hvitløk blank. Tilsett så risen og la det frese litt før man tilsetter
vann, buljong, tomater, laubærblad, salt og pepper.
Kok opp og, skru ned varmen og legg på lokk. La det småputtre i 30 min.

Bland så marinaden og skjær kyllingen i passe biter. Bland så kyllingen inn i marinaden og stek den ved 200 grader i ca 15-20 min.
Når risen nesten har kokt ferdig blandes kylling, grønnsaker og reker inn og la det hele bli varmt.

Server med hvitløksbaguetter og evt litt salat til.
 

1 kommentar: