onsdag 28. juli 2010

Annas banan kake

Dette var en utrolig saftig og god kake som ble en stor hit her i huset. 
Må nok bare innrømme det at mannen min er en skikkelig kakemons og bare elsker kaker :)
Jeg laget denne i ei lita brødform, men de kan også lages som muffins.

Til en kake:
425 gr hvetemel
2 ts bakepulver
 1 ss vaniljesukker
6 modene bananer
225 gr romtemperert smør
500 gr sukker
4 egg
 2,5 dl rømme

Sett ovnen på 175 grader.
Bland mel, bakepulver og vaniljesukker i en bolle og sett den til side.
 Mos bananene i en bolle med f.eks en stavmikser.
Rør sammen smør og sukker til en luftig masse, tilsett så 1 og 1 egg.
 Bland rømmen sammen med smørblandingen og bland godt.
 Sikt inn hvetemelet i 2 omganger og rør til alt er blandet.
Bland tilslutt inn de mosede bananene, men bare til de er blandet sammen med det andre. Ikke rør for mye.
 Fordel kaken i ei lita brødform kledd med bakepapir eller i muffinsformer.
Stek kaken i ca 45 min ( bruk kakenål for å se om den er ferdig)
Muffins stekes i 20 -25 min ( de er ferdige når de fjærer når du trykker på de)
La kaken kjølne i formen i 20 min før den legges over på rist.

1 kommentar:

  1. kaka ser nydelig ut, tror jeg må prøve å bake den har 3 bananer som er godt modne, må bare kjøpe 3 til :)
    Kaka er sikkert god siden du kjælna den i formen før du la den på rist. korsen kjælte du med den ler så eg rister her.

    Klem fra storesøs

    SvarSlett