torsdag 6. oktober 2011

Nydelige kanelsnurrer


Dette er en av de beste oppskriftene jeg har prøvd av kanelsnurrer, den er bare helt hærlig.
Pass på mel mengden, jo mer hvetemel du tilsetter jo tyngre blir de. Deigen skal være lett og luftig, da får du det beste resultatet.

5 dl melk
100 gr smør
1 pk tørrgjær
1,5 dl sukker
1 ts salt
ca 13 dl hvetemel og 2 dl hvetemel til utbakingen

Smelt smøret og bland i melken, la dette bli fingervarmt.
Bland alt det tørre, men ikke ha alt hvetemelet i med en gang.
Hev så deigen til dobbel størrelse, ca 30 minutter.
Når deigen er ferdig hevet, kjevles den ut til en rektangulær firkant.
Smør på leiven med smør, sukker og kanel.
Rull så deigen til en pølse og skjær passe store stykker som legges på en smurt bakeplate og trykk de lett ned.
La bollene etterheve i ca 20-30 minutter og stek de ved 200 grader i ca 8-10 minutter. (Avhengig av stekeovnen). Bollene skal være lett gyllen.


2 kommentarer:

  1. Kanelsnurrer er så farlig godt. Anbefaler deg dessuten prøve kardemommesnurrer fra matbloggen min, de er skikkelig gode og jeg er ikke sikker på hva som er best av det og kanelsnurrer. Ha en fortsatt fin helg. :-)

    SvarSlett
  2. Å eg må inn og se, hørtes godt ut med kardemommesnurrer. Eg bare elsker kardemomme :) Ha en fin dag du også :)

    SvarSlett