søndag 13. februar 2011

Diplomatkake

Dette er en bløtkake med deilig sjokoladekrem med en anelse kaffe smak.
Og siden det er morsdag i dag måtte jeg bare bake den til min svigermor :)

Bløtkake bunn:
4 egg
200 gr sukker
Pisk dette til eggedosis i ca 15-20 min.
Tilsett så 3 ss kaldt vann og visp 1 min til.

100 gr potet mel
100 gr hvetemel
1 ts vaniljesukker
1 1/2 ts bakepulver
Sikt dette i eggedosisen og bland det forsiktig inn.
Ha røra i en 24 cm springform kledd med bakepapir.
Stekes midt i ovnen i ca 20-30 min

Fyll:
1 ss pulverkaffe
3 ss kokende vann tl å røre ut kaffen i
100 gr mørk kokesjokolade
100 gr smør
1 egg
2 pk kremfløte

Ha kaffe, smør og sjokolade i en kasserolle og smelt på svak varme, avkjøl litt.
Sukker og egg piskes til eggedosis og kremfløten piskes til krem.
Bland eggedosisen og sjokolade blandingen godt sammen og ha dette i kremen, bland det forsiktig inn.
Del så bunnen slik at du får tre deler. Dynk hver del med melk og bre et tynt lag med sjokoladekrem mellom hvert lag. Bre resten av kremen over kaken og la den stå kjølig til servering.
Anbefaler og pynte kaken dagen før den skal serveres slik at den blir saftig og god.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar