onsdag 18. august 2010

Kalkun


Dette er første gangen jeg har laget helstekt kalkun og jeg er veldig fornøyd med resultatet.
Den ble saftig og god:) Er litt imponert over meg sjøl, hehe.


Jeg hadde en kalkun på 6 kg og slik tilberede jeg den:

Jeg tok opp kalkunen 2 dager før jeg skulle steke den da den trenger lang tid på å tine.
Bind bakbeina sammen med en tråd.
Smelt smør og bland i litt salt og pepper eller pensle kalkun med smør og gni inn salt og pepper.
Ta to klementiner og del de i to, en løk kuttes i 4 . Dette has inni kalkunen mens den steker.


Fyll så ei langpanne med litt vann, legg så i en løk sm er delt i skiver.
Legg kalkunen oppå ei rist og sett denne oppå langpannen.
Stek så kalkunen på 160 grader, beregn 1/2 time pr kg. Altså ca 3 timer på en kalkun på 6 kg.
Under stekingen må en passe på at det heletiden er vann i langpannen, av og til tas den ut og bre over litt av stekeskyen som dannes i langpannen.
La kalkunen hvile 1/2 time før man begynner å skjære i den.
Server med god saus, ris/potet , salat og evt waldorfsalat 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar