mandag 24. mai 2010

Ostekake

Dette er en frisk og god ostekake som jeg har fått oppskrift fra min gode venninne Ingvild Håkonsen.
Hver gang jeg lager denne må jeg tenke på henne og på alt det vi har opplevd sammen. 
Man kan selvsagt velge hvilken gele man vil, men jeg liker den med sitron fordi da blir den litt syrlig :D
Kaken lages i en 22 cm form.

Oppskrift:

Bunnen:
10 digistive kjeks
100 gr smelta smør

Ostefyll:
400 gr philadelfia naturell ost (romtemperert)
2 egg
2 ss sukker
1 pk sitrongele røres ut i 1 dl kokende vann.
1 dl kremfløte

1 pk sitron gele til å ha oppå kaken, bruk halvparten av vann mengden som står på pakken.

Knus kjeksene i feks en foodprosesor og smelt smøret. Bland dette godt sammen.
Legg ringen til en springform (22 cm) på et kakefat og bre så utover kjeksblandingen. La den stå litt i kjøleskapet slik at kjeksen stivner igjen.

Ostefyllet: Rør philadelfia ost, sukker og eggeplommene sammen.
Rør gelepulvret ut i vannet og avkjøl dette før den tilsettes i osteblandingen.
Pisk fløten nesten stiv og vend den inn i osteblandingen.
Stivpisk eggehviten og vend den forsiktig inn i blandingen.
Ha så blandingen oppå kjeksen og la den stå kjølig i 2-3 timer.

Hvis ønskelig kan man ha et gelelokk oppå kaken. Kok da 1 pk gele kokes på halvparten av vannet som er oppgitt bak på gelepakken og la den bli litt stiv før den has oppå kaka.
Kaken bør oppbevares kjølig.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar