onsdag 21. april 2010

Rødkål



Da var det snart tid for å lage årets rødkål. Denne oppskriften har jeg fått av min mor og hun pleier å lage den hvert år til jul. Lukten minner meg om jul og den er alldeles nydelig.
Jeg lager så masse når jeg først lager, så fryser jeg det ned i passelige posjoner. Da har man hjemmelaget rødkål ganske lenge.


Oppskrift:

2 store rødkål
ca 8 laubærblad
1 pk nellikspiker
salt etter smak

Rasp/ fin snitt kålen i en foodprocesor
Ha salt , litt nellikspiker og 4 laubærblad i litt vann (ca 4 cm fra bunnen).
Ha i halvparten av kålen, så resten av kryddret oppå der.
Så legges resten av kålen i og tilsett ca 1,5 l vann.
Nb! ikke vann over kålen.
Kok kålen.
Ha i 2 tropper edikk 35% når kålen er færdig kokt

Kålen avkjøkles og has i mindre embalasjer. Kan fryses.
Passer veldig godt til alle typer kjøtt, fiskekaker ol.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar