mandag 12. april 2010

Hverdagsbrød


Disse brødene finner man i kokeboken til Marit Røttingsnes Westlie.
Jeg bakte dobbel deig og tilsatte samtidig litt samalt hvete fin da jeg ikke hadde nok fullkornshvete hjemme. De smakte veldig godt og var rask og lage.

Oppskriften jeg brukte til 4 brød:
50 gram linfrø, knuses litt
1 kg fullkornshvete (jeg brukte 600 gram fullkornshvete og 400 gram sammalt hvete fin)
900 gram hvetemel
200 gram havregryn
30 gram kruskakli
50 gram solskikke kjerner
3 ts salt
1 pk gjær fersk eller tørr
6 dl melk (37 grader)
9 dl vann (37 grader)
Varm vann og melk til 37 grader, men dette varmes has resten av ingrediensne i en stor bakebolle /kjøkken maskin. Ha så væsken sammen med det tørre og elt deigen godt, ikke ha for mye mel i deigen da blir brødene tunge.
Sett så deigen til hveing ca 1 time. Bak ut 4 brød og la de etterheve i 45 min.
Stek så brødene på 225 grader i 10 min, skru så ned varmen till 200 og stek i ytterlige 35 min.
Avkjøles på rist

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar