mandag 12. april 2010

Elsas Drømme kake

Dette er favoritten til min mann, og egentlig skjønner jeg han. Denne kaken er frisk på smak og er ikke så mektig som en skulle tro den var.  Bunnen er en mandelbunn, så kommer en deilig fromasj og til slutt ei gelelokk som topper kaken.

Bunnen:
200 gr malte mandler
200 gr malis
4 eggehviter
1 ts bakepulver
Pisk eggehviter stive og ha i resten av ingrediensene og blan de inn forsiktig.
Hell røren over i en 24 cm springform som er kledd med bakepapir.
Stek kaken ved 175 grader i ca 30 - 40 min. Avkjøl bunnen.

Fromasjen:
4 eggeplommer
3 ss sukker
3 dl fløte
4 ts gelatinpulver utrørt i litt vann
Pisk eggeplommer og sukker sammen, pisk fløten til krem. Bland eggeblandingen og kremen sammen med gelatinpulvret og lag en glatt røre.
 Ta bunnen ut av formen og legg den på et kakefat, sett ringen til formen rundt kaken igjen og dekk så bunnen med fromasjen. Sett kaken kjølig så froasmjen får stivnet mens en venter på at gele`n skal bli klkar til og ha over.

Gelelokket:
1 pk jordbærgele
Kok opp gelepulvret med 5 dl vann og la dette kjølne. Men pass på så ikke den står for lenge slik at den klumpes over kaken. 
Når gele`n begynner såvidt å stivne har man litt og litt over kaken. Sett kaken kjølig mellom hver gang du har gele over. Helles alt over samtidig vil den gå gjennom fromasjen og trekke inn i bunnen. Så jeg anbefaler at man tar litt og litt med ei spiseskje og tar tiden til hjelp, eg tar gelelokket på i 3 - 4 vendinger.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar