tirsdag 20. april 2010

Bacon kylling med ostesaus

Dette er bare en helt fantastisk kyllingrett som jeg kan anbefale på det sterkeste. Kyllingen ble så utrolig saftig og sausen var bare så digg. Har lenge lett etter en god ostesaus og endelig fant jeg en som var bare nydelig.

4 pers:

Kylling:
ca 1 kg kyllingvinger
2 ts wasabi og sesame krydder
2 ts salt
1 ts pepper
saften fra en lime
1/2 dl olje

Bland krydder, lime saft og olje i en bolle. Visp godt.
Tilsett kyllingen i marinaden og la den ligge natten over. Jeg bruker en pose til dette da det er lettere å gni inn  marinaden. 
Neste dag has kyllingvingene i ei ildfast form og stek kyllingen i 20 min på 200 grader. La kyllingen hvile mens bacon og ostesausen lages.

Bacon:
1 pk bacon (litt tykke skiver, brukes tynne trenger du ikke steke den så lenge)
0,6 dl brunsukker

Forvarm ovnen til 200 grader og legg baconet i ei ildfast form. Stek baconet i ca 20 min snu baconet og stek vidre i ca 30 min. Snu igjen og strø brunsukker over. Så stekes dette vidre i 10-15 min til brunsukkret har smeltet. Når baconet er kaldt skjæres det i mindre biter.

Ostesaus:
3 ss smør
1 fedd hvitløk presses
1 ts salt
1/2 ts pepper
3 ss hvetemel
1,2 dl hvitvin eller kyllingbuljong
4,8 dl hel melk
1,2 dl revet ost 
3 dl revet cheddar
litt barbecue saus til smak

Persille til pynt

Smelt smøret på medium varme. Fres hvitløken et par min. Ikke la smøret bli brunt.
Tilsett hvetemel og la det surre 5 min. Hell vin/buljong over og kok i 1-2 min til blandingen er lys brun og bobblende. Tilsett litt og litt melk forsiktig.
La det hele få et nytt oppkok og skru så ned varmen etter at sausen har kokt opp.
Strø litt og litt ost i sausen og la den smelte mellom hver gang. Smak til med barbecue saus og salt.
Avkjøl sausen litt mens kyllingen varmes.
Friter kyllingen i 3- 5 min til den er crispy og lys brun, snu og stek i 3-5 min på andre siden også. Varm også baconet raskt.
 Strø persille over til pynt









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar