søndag 23. september 2012

Helkorns brød




Søndag betyr brødbaking her i huset.
Siden jeg blir så fort lei brød pleier jeg å variere på oppskriften slik at jeg får litt forskjellige brød 
innimellom. Hva er bedre enn lukta av ny bakt brød? Eller ny bakt brød med brunost? Mmmm.
Jeg selv er ikke så veldig glad i å bake brød men lukta vil jeg ikke være for uten ;)

Til 4 brød trenger du:

Trinn 1:
3 dl havregryn
2 dl hvete helkorn
1 litter kokende vann
1 dl linfrø
1 dl sesam frø
2 dl solsikke kjerner
1 dl hvetekim

Trinn 2:
5 dl melk
3 ss sukker
2 pk tørr gjær
3 ss olje
2 dl sammalt hvete fin
3 dl sammalt hvete grov
3 ts salt
13- 15 dl hvetemel

Deigen settes i to omganger.
Bland alle ingrediensene til trinn nr 1 og la det svelle i ca 30 minutter eller lengre.
Kan godt stå natten over i romtemperatur.

Bland alt det tørre fra trinn nr 2 i en kjøkkenmaskin (hold litt av hvetemeltet igjen) og varm melken til 37 grader.
Bland så kornene til trinn 1 i melblandingen og bland godt.
Ha i melk og olje og kjør deigen fin og smidig.
La deigen heve i ca 40-45 minutter.
Del deigen i 4 like store deler og legg de i smurte brødformer.
Etterhev i ca 40 -45 minutter.
Stek de ved ca 200 grader i 40 -45 minutter.
Avkjøles på rist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar