fredag 4. mars 2011

Gryterett med kjøtt


I dag har jeg laget en gryterett med oksekjøtt med deilig tomatsaus.Fortsetter og tester ut den nye microen fra Whirlpool og er fremdeles kjempe fornøyd. Og jeg som aldri har vært noe tilhenger av micro men nå har jeg fått en annen oppfattning. Resultatet blir kjempe bra og smaker like godt som om du steker det i feks pannen. 
Men det posetive er at man sparer en del tid på matlagingen så det kan jo komme godt med i den travle familie hverdagen.
I dag fikk jeg testet ut tine funksjonen også og er godt fornøyd med den. I motsettning til den andre microen jeg hadde her hjemme kokte den ikke maten mens den tinte den. Og det gir jo et meget + i margen.
I morgen tror jeg at jeg må prøve og bake i den også.

Til 4 pers:
I pk tynnskåret kjøtt (feks oksekjøtt, svinekjøtt eller kylling)
1 pk bacon i biter
2 gulerøtter i tynne skiver
1 løk kuttet i små biter
ca 4-5 ss tomatpurre
5 dl vann
litt presset hvitløk (ca 2 fedd)
1 ss timian
salt og pepper

Ha kjøttet med salt og pepper og sett det på crisp funksjonen i microen. Har du ikke en slik funksjon kan du steke det i en steke panne.
Stek også bacon på samme måte.
Bland vann, tomatpurre, hvitløk og timian godt sammen til en jevn saus.
Ha de tynne gulerotskivene, løken og det stekte kjøttet i en bolle og bland det sammen.
Slå det over i en form som tåler micro og slå tomatsausen over.
Kok maten på 750 w under lokk i 10 minutter og vend om under koketiden.
Server med kokt ris til.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar