torsdag 3. februar 2011

Gulerot rundstykker

Disse ble så utrolig lett og luftig.

4 gulerøtter fin raspes
100 gr smør smeltes
5 dl vann
1 stort beger yoghurt naturell
2 pk fersk gjær
ca 2 2,5 kg hvetemel
3 dl hvetekim
3 dl solsikke kjerner
2 ts salt
2 ts sukker

Rasp gulerøttene. Smelt smøret og ha i vann og yoghurt. La det bli fingervarmt (37 grader). Visp gjæren ut i den lunkene væsken. Bland alt det tørre i en kjøkken maskin, ikke ha i alt hvetemelet på en gang. Deigen skal slippe bollen så her må man prøve seg frem hvor mye hvetemel som trengs.

La deigen heve på et lunt sted i ca 40 min. Trill ut rundstykker.
Etterhev rundstykkene i 40-50 min.
Stek de ved 225 grader i 10-15 min.

2 kommentarer:

  1. hei ,du har forsatt mye godt på bloggen din:-)æ har bakt romkake i mange år,har en sønn(12år)som elsker den .i jula lagde æ glasuren på din måte ,har bare brukt melis før),men me kakao ble den enda bedre:-))))ikke lenge til flere burdsager her i huset og da e d din tropisk aroma som skal prøves:-)ha en fin helg

    SvarSlett
  2. Takk for god tilbake meliding Trine :)
    Den glasuren var det en gammel dame fra hjemmplassen min som fortalte meg om og har brukt den siden.
    Ang tropisk aroma den oppskriften er farlig god, får vann i munnen, den er ikke riktig så søt som det man forbinder med tropsik aroma.

    SvarSlett