tirsdag 25. januar 2011

Hollansk "Hutspot"

 Opprinnelig er jeg fra Nederland og derfor ville jeg prøve noe som var typsik Hollansk mat.
Fant denne retten i bloggen til Passion4baking, hun er en skikkelig dyktig baker som inpirerer meg til å ville bake de lekkreste kaker.
Min far er en skikkelig Hollender og da jeg nevnte retten for han sa han at Hutspot egentlig lages på koktepoteter, kokte gulerøtter og masse løk som blir stampet sammen som en mos og serveres til feks fiskekaker, pølser ol.
Jeg fikk ikke tak i sennepspulver så jeg brukte vanilg sennep på glass. Funket helt greit det også.

Slik gjorde jeg det.

4 poteter
200 gr revet ost
1 ts sennep
1 ts paprikapulver
1 løk
2 dl lettmelk
2 ts finhakket hvitløk
2-3 gulerøtter
400 gr kjøttdeig
1 pk bacon
2 egg
1 1/2 ts salt
1/4 ts pepper
1 ts tørket persille

Skrell poteter og gulerøtter og skjær de i tynne skiver.
Finsnitt løken.
Visp sammen melk, egg og hvitløken. Ha så i sennep, salt, pepper, og persille. Rør godt sammen og tillsett halvparten av osten.
Legg potetene i bunnen av en ildfast skål og slå litt av melkeblandingen over.
Strø over løken og hell litt av melkeblandingen over.
Legg så gulerøttene over løken og hjell resten av melkeblandingen over.
Strø resten av osten på toppen.

Kjøttbollene oppå:
Smak til kjøttdeigen med krydder og lag kjøttboller som surres bacon rundt. Legg disse på toppen av den ildfaste formen og stek maten ved 200 grader i ca 45-60 min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar