onsdag 21. april 2010

Hjemmelaget fiskegrateng

Dette er en fin restemiddag når en har hatt f.eks saltfisk til middag. Når jeg koker fisk så koker jeg bestandig så mye at jeg kan lage en eller to fiskegratenger som jeg kan fryse ned til senere anledninger. 
Man kan bruke alt fra saltfisk, fersk torsk ol.

Til 1 fiskegrateng til 3 pers:

ca 3 dl renset kokt torsk.
litt kokt makaroni ca 2 dl
Saus: 
2 ss margarin
3 ss hvetemel
3-4 dl melk
1/4 ts salt
1/2 - 1 ts malt muskatt
2 egg
1/2 purreløk kuttet i små biter
Strøkavring/grillmel

Rens fisken for skinn og bein. Kok makaronien mør.
Smelt smøret og rør inn hvetemelet. 
Spe med melk til det blir en tykk hvit saus. 
Skill eggene.  Smak til med krydder.
La sausen kjølne litt og rør inn eggeplommene , fisken og purreløken.
Stivpisk eggehviten og rør den forsiktig inn i blandingen tilslutt.
Hell blandingen over i ei form (skal den fryses må formen også tåle frys)
Strø over litt grillmel/strøkavring før steking.
Stek fiskegratengen nederst i ovnen på ca 200 grader i ca 40 -45 min.

Server med kokte poteter, råkost av gulerot og rødbeter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar