onsdag 17. mars 2010

Grove baguetter


Min datter bare elsker baguetter og da fant jeg ut at jeg måtte prøve og bake noen av den litt grove typen til henne. Resultatet ble ganske bra, de ble saftige og kjempe gode.

8 stk

1 l vann varmes til 37 grader
1 pk gjær, fersk eller tørr
2 ss olje
4 ts salt
ca 1 kg hvetemel
500 gr sammalt hvete fin

Varm vannet opp til 37 graer og blan de andre ingrediensene i en stor bolle.
Blan inn den lunkene væsken og lag en fin og smidig deig. La deigen heve i 45 min.

Ta deigen ut på melet bakebord og del den i 8 like deler.
Kna de litt og form de som små brød og legg de på ei bakeplate.
Ha god avstand mellom hvert brød, da de hvever ganske mye.
La de heve utildekket i 20 -40 min.

Skjær noen snitt på skrå med en skarp kniv og set de inn i varm oven 250 grader, jeg brukte varmluft så jeg kunne steke begge brettene samtidig. Stek baguettene i 15 min, ta de ut og pensle kaldt vann over de. Skru av ovnen og la de stå inne i ovnen ytterligere 20 min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar