tirsdag 2. mars 2010

Ost og bacon pai

Her i huset elsker vi pai, man kan fylle den med det meste.
 Denne gangen har jeg laget en med ost og bacon.

Til en stor paiform 4-5 pers.
Pai deig:


125 gram kaldt smør
ca 3 dl hvetemel
ca 3 ss kaldt vann-.

Fyll:
1 pk bacon i terninger
1 liten purreløk
1-2 fedd presset hvitløk
3 egg
3 dl matfløte
2 dl revet ost
2 ss fersk persille eller annet krydder en måtte ønske
salt og pepper

                Bland alle ingrediensene godt.
           Jeg bruker en foodprocesor til dette.
                        La den stå klaldt i kjøleskapet ca 20-30 min.
Smør ei paiform og press paibunnen utover. Prikk lett med en gaffel i bunnen. Stek bunnen ved 225 grader i 5 min.Stek så bacon til det er stekt og tilsett så purreløk og hvitløk og la det puttre noen minutter.
Visp sammen egg, ost, matfløte og krydder til en eggeblanding. Smak til med salt og pepper.
Legg så bacon blandingen i paiskallet og hell over eggeblandingen.
Stek vidre midt i ovnen i 20 -25 min




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar