mandag 8. mars 2010

Fiskekaker

Tror ikke det er så masse som kan måle seg med nystekte fiskekaker. Eg er så heldig og ha en pappa som forsyner meg med deilig fisk, alt fra torsk, sei, hyse og det jeg måtte ønske. Siden eg e oppvokst på yttersia av Senja er eg vel bortskjemt med fisk. Eg går aldri i butikken og kjøper, nei her skal den være ferskest mulig. Så takk kjære pappa for at du e så snill og ordner meg fisk, vet hvor mye arbeid det er og setter utrolig stor pris på det du gjør for oss. Gla i deg :)

Her kommer oppskrifta eg bruke på fiskekaker:
400 gr hysefilet
ca 2,5 dl helmelk
2 ss potetmel
2 ts salt
1 ts muskatnøtt
1 liten løk

Kjør fisken i en foodprocessor slik at den blir helt finmalt. Så kuttes løken veldig fint, Eg pleier og kjøre den også i foodprocessoren.
Bland aå i krydder og potetmel og start med og ha litt og litt melk i røra. Spe forsiktig slik at røra ikke blir for tynn. Bland alt sammen veldig godt og la maskinen jobbe godt.
Form så fiskekaker og stek de i litt smult og litt melange.
Fiskepudding: Lag samme røren som ovenfor og fyll brødformer med fiske farse og sett det i vannbad på 100 grader i ca 1 time
Fiskeboller: Lag samme røra som ovenfor og kok opp litt saltvann og form små boller som slippes i det kokende vannet. La de trekke litt før de tas opp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar